De invloed van het mediterrane dieet op de darmgezondheid

Dieet en darmflora

Een van de organen die het meest door de kwaliteit van voeding en levensstijl wordt beïnvloed  is ongetwijfeld de darm. Micro-organismen die aan verschillende vitale functies deelnemen zoals de spijsvertering, het immuunsysteem, de ontstekingsreactie of de synthese van vitamines leven in dit orgaan.

Als je darmflora dus gezond, evenwichtig en klaar is om deze functies uit te voeren, dan zijn de kenmerken van deze functies als volgt onder te verdelen:

  • Het heeft de juiste hoeveelheid nuttige micro-organismen.
  • Er is geen overgroei van schadelijke micro-organismen.
  • Het heeft voldoende microbiële diversiteit.

Met betrekking tot voedsel en de microbiota moeten we opmerken dat een aantal voedingsmiddelen de activiteit van bacteriën versterken door ontstekingsremmende functies uit te oefenen en de productie van vetzuren met een korte keten te bevorderen.

Vetzuren zijn zelfs een van de belangrijkste voedselbronnen voor darmcellen en ze kunnen helpen om het darmslijmvlies in goede conditie te houden.

In de woorden van Laura Bolte, hoofdonderzoeker van een wetenschappelijke studie  over voeding en darmmicrobioom: “… de resultaten geven aan dat voeding waarschijnlijk een belangrijke en serieuze behandelings- of beheerslijn voor darmziekten zal worden, door het darmmicrobioom te reguleren.”

Mediterraan dieet en de darmgezondheid

Vrouw maakt een hartje met haar handen

Wetenschappelijk bewijs toont aan dat het mediterrane dieet een belangrijke rol bij de darmgezondheid speelt. Met name het mediterrane dieet is een van in termen van voeding en gezondheid de meest bestudeerde.

In grote lijnen kunnen we zeggen dat het mediterrane eetpatroon verband houdt met een lager risico op chronische ziekten , zoals hart- en vaatziekten of diabetes.

Nu associeert een wetenschappelijke studie dit eetmodel ook met een betere darmgezondheid. Gepubliceerd in het tijdschrift Gut , concludeert het dat het volgen van een mediterraan dieet gedurende een jaar kan bijdragen aan:

  • Versterking van darmbacteriën die met het vertragen van kwetsbaarheid en cognitieve achteruitgang verband houden.
  • Verminderen van bacteriën die met een ontstoken toestand geassocieerd zijn.
  • Voorkomt het verlies van bacteriële diversiteit.
  • Vermindert de aanwezigheid van ontstekingsbevorderende stoffen die schadelijke gevolgen voor de gezondheid hebben.

    In dit verband is het belangrijk om te vermelden dat, hoewel het waar is dat de resultaten positief zijn en dat ze de deur voor nieuw onderzoek openen, de onderzoekers toegaven dat de gezondheidstoestand van darmbacteriën niet alleen aan voeding gekoppeld kan worden.

    Als we het dus over darmgezondheid hebben, dan moeten we dus ook met andere factoren rekening houden die ook de toestand van de gezondheid kunnen beïnvloeden.

    Ontdek ook:
    Vijf diëten vergelijkbaar met het mediterrane dieet

    Wat zijn de kenmerken van het mediterrane dieet voor de darmgezondheid?

    Het mediterrane dieet en de darmgezondheid

    De voedingsstoffen die een aantal voedingsmiddelen in het mediterrane dieet bevatten, zijn gunstig voor de microbiota, omdat ze ontstekingsremmende effecten hebben en als prebiotica werken.

    Hoewel het mediterrane dieet per regio enigszins kan verschillen, heeft het over het algemeen een aantal gemeenschappelijke kenmerken. In zijn traditionele vorm is het op de regelmatige inname van bepaalde voedselgroepen gebaseerd. Het heeft de volgende kenmerken:

    • Extra vierge olijfolie is de belangrijkste bron van vet, zowel voor koken als voor dressing.
    • De dagelijkse consumptie van groenten, met name bladgroenten.
    • Regelmatige consumptie van fruit en volkoren granen.
    • Noten en peulvruchten zijn met mate inbegrepen.
    • De consumptie van vis (vooral vette vis).
    • Zeer matige consumptie van vlees en zuivelproducten.
    • Weinig rood vlees en verzadigd vet.

    Volgens het bewijs (Engelse link) zijn een aantal van deze voedingsmiddelen in termen van darmgezondheid gunstiger. Welke voedingsmiddelen zijn dat en waarom zijn ze belangrijk? We zullen er hieronder gedetailleerder naar kijken.

    1. Vetzuren

    Hierbij is de optimale opname van enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren belangrijk, vergezeld van een laag verbruik van verzadigde vetten. Dit lipidenprofiel is gunstig , omdat het met zeer lage ontstekingsremmende markers wordt geassocieerd.

    2. Microbiota toegankelijke koolhydraten (MAC)

    Het eten van dit soort vezels is ook belangrijk, die we ook wel MAC’s kunnen noemen. Deze koolhydraten kunnen niet worden verteerd, omdat het lichaam niet over de enzymen beschikt die het nodig heeft. Om deze reden bereikt het de dikke darm intact, waar het dan door bacteriën wordt gefermenteerd.

    Van daaruit wordt een reeks goede verbindingen voor de gezondheid van de dikke darm verkregen, naast als voedsel voor micro-organismen te dienen. Over het algemeen hebben studies  hogere niveaus van vetzuren met een korte keten in de ontlasting van mensen gevonden die regelmatig een mediterraan dieet aten.

    3. Polyfenolen

    Polyfenolen zijn in dit type dieet aanwezig, omdat het overvloedig in fruit, groenten, olijfolie en aromatische kruiden aanwezig is. Deze verbindingen zijn in de groep van prebiotische voedingsmiddelen opgenomen, dat wil dus zeggen diegene die darmbacteriën voeden. Fenolen werken om twee redenen positief (

    • Ze vergroten de diversiteit van darmmicroben.
    • Ze helpen de groei van pathogene bacteriën te voorkomen.